Kåring / Priser og spørgsmål

Kåring - spørgsmål

Vi får tit spørgsmålet, "Hvordan forløber en kåringsdag?" og hvad skal man være OBS på?.

Tidligere bestyrelsesmedlem Christina Birkholm Madsen, har skrevet et lille stykke omkring en typisk kåringsdag i DTF
HVORDAN FORLØBER EN KÅRINGSDAG?

FORBEREDELSE

DAGEN FØR: Hesten forberedes til kåring hvor den vaskes, man og hale og hovskæg redes ud og hvide områder dækkes evt. ind i kridt og/eller kartoffelmel for at trække det sidste skidt ud af pelsen (spørg i Dansk Tinker Forenings regionsgrupper, hvis ikke I kender til det, der er mange der gerne vil hjælpe med gode råd).

Huskeliste til kåring:
- Hestens pas, samt gyldige vaccinationer.
- Erklæring på at hesten er fri for smitsomme sygdomme
- Trense og bid + ekstra trense for sikkerheds skyld.
- Evt. pisk
- Grime og træktov
- Hø og evt. foder
- Spande?

PÅ DAGEN
Generelt: Hold øje med tidsplanen i løbet af hele dagen. Notér hvad tid i skal stå klar de forskellige steder, så går dagen lettere og bliver mindre stressende. Obs: Der kan komme ændringer i tidsplanen i løbet af dagen. Officials vil oplyse om dette, men ved tvivl så kom og spørg. Officials har orange veste på.

INDSYN
Du/I ankommer med hesten på kåringsstedet og trækker hesten over til indsyn, hvor der står en dyrlæge som tjekker hesten igennem for eventuelle smitsomme sygdomme (ringorm, lus osv) og aflæser chip.
Her afleveres den underskrevne sundhedserklæring som i modtog ved tilmelding
samt hestens pas (føl og plage skal ikke aflevere passet).
Dyrlægen kontrollerer også at hesten har gyldige vaccinatoner.
Når hesten er gået gennem indsyn trækkes hesten på boks efter anvisning fra officials.

DYRLÆGE OG MÅLER (ikke for føl/plage)
Ved dyrlæge og måler behøver hesten ikke at være klargjort som ved dommerne.
Måleren måler stangmål på hesten og giver karakter for samarbejdsvilje.
Dyrlægen undersøger hestens tandstilling, lytter på lunger og hjerte, mærker ben igennem for muk og skab, giver karakterer for benstilling og vurderer bevægelsen på fast underlag på lige spor i skridt og trav. Derudover giver dyrlægen karakter for samarbejdsvilje.
Ved dyrlægetjek tages hårprøver til DNA og test for PSSM1.

TYPE BEDØMMELSE (ikke for føl/plage)
Når alle heste har været gennem dyrlæge og hos måler starter type bedømmelse ved dommerne på fast underlag.
Her skal hesten være gjort præsentabel for dommerne og være shinet op.
Her mønstrer man sin hest i trav i lige linje ned til dommerne og stiller hesten op med den manfrie side til dommerne. Hesten mønstres eventuelt yderligere efter dommerens anvisninger. Hesten stilles op igen medmindre dommerne har set nok og der bliver sagt tak. Når man er færdig fører man hesten væk i trav så næste hest kan komme til.
Hesten inddeles i typen vanner, grai, MEDIUM cob eller HEAVY cob. Se ”kåringsregler” på hjemmesiden for at læse mere om de fire forskellige typer.
Point for type tæller 1/3 af samlede pointsum.
Når første gruppe er færdig ved typeinddelingen (fx hopper) så fortsætter denne gruppe i ridehallen til eksteriørbedømmelse lige bagefter.

EKSTERIØRBEDØMMELSE
Til eksteriørbedømmelse vurderes hestens kropsbygning og bevægelse.
Man fører hesten ind i trav og stiller op foran dommerne med hestens manfri side mod dommerne. Hvis hesten har dobbeltman stilles med venstre side mod dommerne. Her vurderer dommerne kropsbygning.
Dommersekretær giver signal når hesten skal vises i skridt på trekantsbane (se kåringsregler for uddybende vejledning til mønstring). Når man kommer ned til dommerne efter at have mønstret i skridt på trekantsbane, fortsætter man i trav rundt på trekantsbanen igen. Dernæst stilles hesten op for dommerne. Dommersekretær giver herefter signal til at man må slippe hesten løs i ridehallen. Her vises hestens frie bevægelse i trav og galop. Der vil være piskeførere tilstede i
hallen som sørger for at hesten viser de ønskede bevægelser på dommernes anvisninger. Når dommerne har set nok af bevægelsen, indfanges hesten og opstilles igen foran dommerne. Når dommerne har færdigbedømt hesten bliver der sagt ”Tak”, og hesten føres derefter ud af ridehallen i trav.
Når første gruppe er færdig med eksteriørbedømmelse, starter type bedømmelse af næste gruppe
osv. Alle heste færdig bedømmes før oprangering i de enkelte grupper (hopper, hingste, vallakker og føl/plage).

BRUGSPRØVE
Ønsker man at aflægge brugsprøve, så skal man krydse det af ved tilmelding. Det er frivilligt for hopper og vallakker og obligatorisk for hingste der stilles til kårings fra deres 5. leveår. Brugsprøve aflægges ofte i frokostpausen inden oprangering.

OPRANGERING
Oprangering foregår i de enkelte grupper (hopper for sig, hingste for sig osv.). Her oprangeres hestene efter kåringsresultat og type, hvor der bliver offentliggjort resultater og kommentarer fra dommerne. Den hest med højeste kåringsresultat opnår fløj-titlen. Alle fløjheste indstilles til videre konkurrence om at blive Dagens Bedste Tinker. Der gives pokal til Dagens Bedste hoppe, hingst, vallak og føl/plag. Derudover bliver der uddelt pokaler for bedste samarbejdsvilje og bedste
fremvisning.

TIL SLUT
Kåringspapirer og evt. præmier og pokaler uddeles til oprangering. Hestens pas skal efter kåringen indsendes til SEGES for at blive opdateret med kåringsresultatet, i vil derfor modtage en køreseddel til hjemtransporten, denne udleveres i sekretariatet umiddelbart efter oprangeringen.

Kåringskommisionen pakker sammen og siger på gensyn og tak for en god kåringsdag.