Velkommen / Foreningen / Historie

Historie

Dansk Tinker Forening blev stiftet den 3. Maj 2002 og der blev straks søgt om optagelse i Lands Udvalget for Hesteavl (LU), der senere skiftede navn til Videncentret for Landbrug | Heste (VFL) og idag hedder SEGES. SEGES er en paraplyorganisation der blandt andet stambogsfører og registrerer for de fleste avlsforbund i Danmark. Ansøgningen blev godkendt 12. juni 2002 og de første kåringer blev afholdt samme år i Brande og Agedrup. Foreningen nød fra sin spæde start stor interesse og allerede det første år blev 8 hingste, 37 hopper og 2 vallakker kåret.

I 2007 stemte medlemmerne for en fusion af Irish Cob Society Danmark (ICS-DK) og DTF. Samme år blev 62 hopper og vallakker fra ICS overført til den danske stambog. Idéen var at hele den danske avl skulle samles i én stor genpulje fremadrettet.

Den 1. januar 2012 blev DTF anerkendt som officiel selvstændig datterstambog af Het Nederlands Stamboek voor Tinkers (NSvT), der er indehaver af den europæiske moderstambog for tinkere. Svenska Tinkerhästsällskapet (STS) i Sverige og Het Belgisch Tinker Stamboek (BTS) i Belgien er ligeledes datterstambøger under NSvT. Det har betydet en række ændringer af foreningens kåringsregler samt en ny skala at bedømme de danske heste efter. Med NSvT er der også blevet indført typeinddeling, så dyrene nu kategorisere yderligere i forhold til en mere målrettet avl af de tre typer; Cob, Grai og Vanner. Ved udgangen af 2012 har DTF igennem tiden avlskåret 293 hopper og hingste, og ud over dem, kåret 40 vallakker.

Tinkeren stammer fra Irland, hvor den kan spores ca. 400 år tilbage. Sigøjnerne havde brug for en stabil, nøjsom og billig hest til at trække deres husvogne samt en trofast og rolig familiehest. De brogede heste var uønskede samt ubrugelige til krigstjeneste da de var lette at se og derfor billige i anskaffelse. Da anlægget for brogethed er dominerende fik sigøjnerne med tiden stadig flere brogede heste ind i deres avl. Som mange andre raceheste ligger tinkeren oprindelse i en blanding af flere forskellige racer. For tinkerens vedkommende er der tale om blandt andet fell, dales, clydesdale og shire.

I dag er alle farver og tegn tilladt. Racen avles under mange forskellige navne blandt andet gypsy horse, gipsy cob, romany horse, irish cob, gipsy vanner og coloured cob. Under SEGES kaldes racen i Danmark tinker.